Köpa häst?

När jag var liten drömde jag om en häst. Precis som så många andra småtjejer satt jag på rummet och drömde mig bort med Wahströms ponnyklubb, hästböcker och annonser på hästar. Jag tjtatade och tjatade och pappa var nog nära att ge upp till sist. Men, det blev aldrig nån häst och tur var väl det. Dels svalnade intresset och dels hade jag såklart inte en aning om vilket jobb det innebär att ha häst.
Mocka, sköta, sko den, ta in och ut från hagen etc etc.

Det jag vill komma till är att samma tankar dyer upp i mitt huvud nu också. Ska jag börja spara, vore det inte underbart kul med en egen häst men rätt temprament, som gillar och hoppa, har svart tjock man och snälla ögon och är bara min. Jo visst är det en härlig tanke. När jag är pigg och utvilad och känner att jag orkar och inte alls skulle tycka det var jobbigt att åka ut till stallet innan jobbet, efter jobbet och varje helg. Men jag har kommit fram till att lyckan är att inte äga. Friheten att byta ridksola, hästar åka på ridläger, ta uteritter på ulliga gulliga Islandshästar och önska sin favorithäst på riskolan.
Så än så länge ligger jag kvar i sängen och drömmer vidare. Kanske nån dag, en egen snäll, brun häst med bläs och yvig svart man. Den får gärna bo på tomten också.)

Kommentarer